TOPOIL Brandstof toevoeging voor auto, boot of motor.
Extra smering, ideaal voor met name motoren die lopen op E10 of LPG.
Bij gebruik van Top Oil loopt de motor veel rustiger.
Deze 'boven smering' smeert en beschermt het bovenste deel van de cilinder en reinigt/ smeert de kleppen en zittingen. Aanbevolen voor voertuigen die op gas (LPG) rijden om ‘droogte’ tegen te gaan (smeert de bovenste zuigerveer) en om zo ook de ontbranding van het gasmengsel op te vangen. Dit geldt ook voor benzine met een verhoogd ethanol getal bv E10, waarin 10% ethanol aan de benzine is toegevoegd. E10 brandstof is een zeer schrale brandstof, droogt rubbers en afdichtingsmateriaal uit en geeft een hogere warmte bij de verbranding.
Product informatie.
Bardahl Top Oil is een brandstoftoevoeging voor zowel benzine als diesel.
Het smeert en beschermt het bovenste deel van de zuiger en houdt ook het brandstofsysteem schoon.
Bardahl Top Oil vertraagd de vorming van ijs en corrosie.
Het probleem: De hete verbrandingsgassen in combinatie met de beweging van de zuiger zorgen ervoor dat de olie als het ware van de zuigerwand wordt weggeschraapt.
De gassen zorgen ook voor de vorming van kool en vernis op de zuigerveren en cilinderwand, dit veroorzaakt vermogensverlies, olieverbruik en dat er gas ontsnapt langs de zuigers.
Soortgelijke neerslagen kunnen zich ook op klepgeleiders en kleppen vormen die ervoor zorgen dat de kleppen blijven hangen en dat de prestaties teruglopen en een verhoogd brandstofverbruik tot gevolg hebben.
Uitlaatgassen, al dan niet via een uitlaatgassencirculatiesysteem, damp vanuit het carter en roet komen terecht in het inlaatspruitstuk en vervuilen de inlaat zodanig dat er sprake is van vernauwing van het inlaatkanaal.
Via de inlaat zullen de gassen meegenomen worden naar het verbrandingsproces.
Maar niet eerder voordat ze de inlaat klep zullen passeren.
Deze is aanmerkelijk lager in temperatuur en werkt als een soort magneet voor de sterk verontreinigende gassen, welke op de inlaatklep hun vettige delen roet, stof enz. achterlaten.
Deze klep wordt steeds zwaarder en lichthoogte steeds meer beperkt.
Dit is het moment dat kleppen de zuiger kunnen raken en/of niet optimaal kunnen sluiten waardoor compressie verlies ontstaat = vermogensverlies.
De werking Bardahl Top Oil bevat een hoogwaardige olie, die de zuigerveren, de cilinderwand en de klepgeleiders smeert. (te vergelijken met een olie/brandstof mengsel die een tweetakt motor smeert).
Behalve smeren maakt Bardahl Top Oil de kool en gomaanslag zacht, lost het na verloop van tijd op en zorgt dat het mee verbrandt wordt met de brandstof.LPG & CNG Niet alle motoren zijn ontworpen met LPG / CNG als de gewenste brandstoffen.
LPG / CNG zijn droge (schrale) brandstoffen die een hogere verbrandingstemperatuur kennen dan benzine en diesel.
Hun laag smerend vermogen kunnen veel schade veroorzaken door wrijving.
Bardahl top olie zal het gebrek aan smering elimineren en zorgen voor een langdurige beschermende film, die de hogere bedrijfstemperaturen weerstaat.
De unieke formule zal onmiddellijk na de verbranding in de gehele verbrandingskamer, op zuigerveren en zowel op in-en uitlaatkleppen z’n beschermende smeerfilm achterlaten.
Bardahl Top Oil kan direct worden toegevoegd aan de brandstof of worden gebruikt in smeringset (aangesloten op het inlaatspruitstuk) indien geïnstalleerd.
Laatstgenoemde moet worden ingesteld tussen 1:500 en 1:1000.
PS: wanneer een loodvervanger nodig is “tegen het inslaan van de kleppen” raden wij aan de Bardahl in Instead of Lead refnr 1221 te gebruiken.
De veelzijdige reinigingsmiddelen in Bardahl Top Oil lossen de neerslagen in het inlaatkanaal en de kleppen op en zorgt voor een beschermende film op het metaal. Deze film voorkomt corrosie in de brandstoftank,- leidingen en- pomp en aan de binnenkant van de carburateur. Bardahl Top Oil voorkomt ook ijsvorming in de carburateur. Speciale bestanddelen in
Bardahl Top Oil beschermt de PVC- (Positive Crankcase Ventilation) klep, maakt ze schoon en zorgt dat ze lange tijd schoon blijven.
Gebruiksaanwijzing Voeg bovensmering in een verhouding van 2/1000 of 20ml (doseerkop) voor 10 liter toe aan de benzine of dieselbrandstof.
Zelfmengend in de tank. Voor besparing tegen kostbare motorstoringen kunt u Bardahl Oil Booster aan de motorolie toevoegen.
Bardahl Top Oil is loodvrij en dus onschadelijk voor katalysatoren.
Specific gravity 0.870 kg/ltr
Pourpoint -37°C
visc@ 50°C 2.6
visc@100°C 1.3
visc. Index 95
falsh point c.o.c. 210°C
conradson max 0.05%
ashes none
sulphur max. 0.2
Lees altijd de gebruiksaanwijzing op het etiket voordat u het product gaat toevoegen. Voeg niet meer toe dan voorgeschreven, dit kan een nadelig effect hebben.