1. Voorkomen van bacterievorming in de dieseltank.
Al enige jaren wordt bij dieselbrandstof bio-component toegevoegd. Tevens zit er veel minder zwavel in brandstof dan vroeger. Dit maakt de dieselbrandstof schraler en zorgt voor minder smering. Vanuit het milieu oogpunt zijn het toevoegen van bio-component en de afname van zwavel in de diesel mooie ontwikkelingen. Echter in de praktijk leveren biodiesel en de afname van zwavel grote problemen op. Problemen die uiteindelijk kunnen leiden tot bacteriegroei in de brandstoftanks.
Producten om dieselproblemen te verhelpen en preventief te beschermen.
Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?
Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijvoorbeeld na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/ condens een kans krijgen. Nu zit er altijd een percentage vocht in brandstof. Diesel kan maximaal 0,02% water opnemen, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt.
Als er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei.
'Bacteriën zijn herkenbaar als een zwarte drab.
Deze bacteriegroei moet uit de diesel verwijderd worden, voordat ze het brandstoffilter kunnen verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken zal de motor niet meer draaien, met alle gevolgen van dien. Om vocht in de brandstof te minimaliseren is er Bardahl BDC.